Thursday, September 24, 2015

докладът от пролетта





     Есента дойде. След няколко дни ще започне новата академична учебна година.
     Много често колеги и приятели ме питат къде съм, как съм, докъде стигнаха моите университетски патила.
     Краткият отговор е: въпреки опитите на няколко души от силните на деня във Философски факултет, през учебната 2014/2015 г. не можаха да ме уволнят от Университета. Опитваха през цялата предишна академична година това да стане чрез две стъпки: първо, преподавателското ми място, на което съм след три последователни конкурса (аспирантски, 1988; асистентски, 1990 и доцентски, 2001-2004;) да бъде трансформирано от преподавателско в чиновническо, и второ, веднага след трансформацията мястото ми да бъде съкратено.
     Това обаче не стана през учебната 2014/2015 г., защото някои от членовете на Ректорския съвет са се противопоставили на тези незаконни административни ходове. Законът за висше образование не предвижда уволнение за преподавателки, които са превеждали Аристотел, но задават неудобни въпроси на силните на деня във ФФ.
     Засега не съм уволнена, продължавам да бъда преподавател в Университета и продължавам да съм в катедрата по Реторика, в която бях преместена през пролетта на 2012 г. след внезапната смърт на доц. д-р Лилия Методиева.

     През май тази година се обърнах с молба към ръководството на Университета, Философския факултет и членовете на катедрата по Логика, етика и естетика.
      
     Ето какво пишеше в молбата:




До господин Ректора на Софийския Университет
Св. „Климент Охридски” проф. дин Иван Илчев
До госпожа заместник-ректора по
административните въпроси и академичния състав
проф. дпн Албена Чавдарова
До господин Декана на ФФ
проф. д-р Димитър Денков
До госпожа ръководителя на
катедрата по Логика, етика и естетика
проф. д-р Силвия Минева
До преподавателската колегия на
Катедрата по Логика, етика и естетика


М О Л Б А
от доц. д-р Димка Иванова Гичева-Гочева
от Философски факултет

Уважаеми колеги,
     Обръщам се към всички вас с молба: на предстоящото заседание на катедрения съвет на катедрата по Логика, етика и естетика, на 19 май 2015 г. да бъде включено като точка от дневния ред, разгледано и гласувано желанието ми да бъда преместена с щатното си място в катедрата по Логика, етика и естетика.

      Моята академична биография е изцяло свързана с Философски факултет и специалност Философия. Започнах следване в специалността през 1982 г. и се дипломирах през юни 1987 г. Спечелих аспирантски конкурс през декември същата година, а на 10 и 11 май 1990 г. се явих на писмения и устния изпит в конкурс за редовен преподавател по дисциплината Антична и средновековна философия  в катедрата по История на философията. На днешния ден, 11 май 1990 г., преди точно 25 години спечелих този конкурс.

     Изключително лошото отношение на някои преподаватели от катедрата по История на философията към мен започна още през 1998 г. и се усилваше непрекъснато през всички следващи години, докато през 2011 г. ескалира в започване на дело срещу мен в Софийския районен съд, при това по Наказателния кодекс. Това дело беше заведено срещу мен от един от преподавателите в катедрата по История на философията - проф. дфн Георги Каприев, но като негови свидетели в съда се явиха още трима преподаватели от тази катедра: проф. дфн Цочо Бояджиев, проф. дфн Олег Георгиев и ас. Гергана Динева.

     Това бяха действителните причини да се търси друга катедра, в която да бъда преместена. Един тъжен повод, който катализира напускането ми през 2012 г. на катедрата, към която бях принадлежала в продължение на 24 години (от началото на аспирантурата през януари 1988 г. до приключването на делото срещу мен на първа инстанция през февруари 2012 г.), беше внезапната и ненавременна смърт на доц. д-р Лилия Методиева от Катедрата по Реторика.
    Скоро след нейната кончина, на 23 февруари 2012 г. господин Деканът проф. д-р Димитър Денков се обърна към всички членове на катедрата по История на философията и мен с предложение да бъда преместена със щатното ми място в катедрата по Реторика, за да бъде предотвратено нейното административно сливане с друга катедра поради недостатъчен брой преподаватели. Освен неочакваната смърт на доц. Методиева, в катедрата по Реторика имаше двама преподаватели, чието пенсиониране предстоеше, а още една преподавателка прекрати трудовото си правоотношение по свое желание скоро след това.

    На 6 март 2012 г. подписах допълнително споразумение към трудовия ми договор с г-н Ректора и от този момент нататък продължих работа в катедрата по Реторика.

    През учебната 2012/2013 г. и 2013/2014 г. добросъвестно изпълнявах преподавателските си задължения и участвах във всички съвещания на катедрения съвет, комисии по защити на магистърски дипломни работи, докторантски конкурси и минимуми в катедрата по Реторика.

     През тези две години се очертаха три сериозни области на спор между мен и ръководителя на катедрата по Реторика проф. дфн Величко Руменчев относно: 1. Мястото и ролята на философските дисциплини, изучавани през първия семестър в МП по Реторика от студентите-неспециалисти; 2. Организацията на учебния процес и графика на изпитите за студентите от задочната форма на обучение в МП по Реторика; 3. Провеждането на катедрени съвети без предварително обявен дневен ред и представяне при това на текстове с обвинения и заплахи срещу мен, които не ми бяха предоставяни нито преди, нито след импровизираните катедрени съвети, които, ще си позволя да повторя, се провеждаха без предварително известие и без дневен ред.

     Всичко това е подробно описано в доклад до господин Ректора, до господин Декана и до много други колеги от ректорското и деканското ръководство, до членове на Факултетния съвет, до преподавателите и студентите от МП по Реторика от 26 май 2014 г.

    На 8 юли 2014 г. на заседание на ФС на ФФ, като предпоследна точка от дневния ред, по предложение и доклад на проф. дфн Величко Руменчев Факултетният съвет е взел решение да бъда освободена от катедрата по Реторика.

    Това налага приобщаването ми към друга катедра. През двете учебни 2012/2013 и 2013/2014 г. на участието ми в работата на катедрата по Реторика там бяха проведени четири конкурса и съставът на катедрата вече е разширен с четирима нови главни асистенти и доктори. Същевременно, по време на петте дни обсъждане по електронната поща, проведено между 23 и 28 февруари 2012 г., на преместването ми от катедрата по История на философията в катедрата по Реторика, бяха дадени писмени уверения, че ще запазя историкофилософските курсове, които водя, но това уверение на г-н Декана остана само в електронното писмо до всички членове на катедрата от 23 февруари 2012 г. 
    През учебната 2014/2015 г. ми беше отнет даже курсът по История на философията в МП по Реторика!

    Съображенията ми за приемливостта на присъединяването ми към катедрата по Логика, етика и естетика са:

  1. Това е една от трите философски катедри във ФФ, а академичната ми биография през последните 33 години е свързана със специалност Философия. 
  2. Интересите и заниманията ми през последните години се насочиха към историята на античната етика и по-специално към проблема за справедливостта и справедливото при Херодот, Тукидид, Софокъл, Платон и Аристотел. Написаните текстове за тях са вече публикувани, като само статията за Софокъл е още под печат в сборника в памет на проф. Любомир Драмалиев. Публикуван е и преводът ми на книга Епсилон на „Никомахова етика”. Евентуалното ми присъединяване към катедрата по Логика, етика и естетика ще ми даде възможност да продължа тези занимания, прекъснати от административния тормоз над мен през последните години, и да предлагам на студентите спецкурсове за класическия и елинистическия период от историята на философията и античната етика, както и да продължа с превеждането на Аристотеловите етически трактати.
  3. Преместването ми в катедрата по Логика, етика и естетика, разбира се, не предполага участието ми в разпределението на часове от същинските три предметни сфери в трите секции на катедрата. Надявам се, че няма да настъпи промяна в курсовете, които водех през последните години и сред които няма нито един задължителен. Те са:
1.   Академично писане – избираем за студентите от редовната и задочната форма в БП по Философия.
2.   Философията в античността, средновековието и Ренесанса – избираем за студентите от 1 и 2 курс в специалност Културология.
3.   Други избираеми курсове в магистърски програми на Философски факултет и ФКНФ.
Надявам се, че молбата ми ще бъде обсъдена и гласувана на заседанието на катедрата по Логика, етика и естетика на 19 май 2015 г.

С уважение:
доц. д-р Димка Гичева-Гочева

София, 11 май 2015 г.
Ден на светите братя Кирил и Методий


post scriptum: Тази молба е била разгледана и гласувана, но не и приета на заседанието на Катедрата по Логика, етика и естетика на 19 май 2015 г.
Засега оставам в катедрата по Реторика, а какво ще се случи през тази академична година, не може да се предвиди. Предстоят отчетно-изборни събрания и на факултетно, и на университетско ниво. 

Някои отчетно-изборни събрания не донесоха никаква промяна. Например, в катедрата по Реторика няма нов ръководител на катедрата, а проф. дфн Величко Руменчев започна нов, четвърти мандат, при това на навършени 62 години.



No comments:

Post a Comment